لیپولیز چیست ؟
نوشته شده توسط : علی

 

لیپولیز چیست و چگونه عمل می‌کند؟

زمانی که شما تلاش می‌کنید وزن خود را کم کنید درواقع تمرکز اصلی‌تان بر روی از دست دادن سلول‌های چربی است. در حالی که با کاهش مصرف کالری می‌خواهید وزن خود را کم کنید باید بدانید که روند کاهش چربی در بدن به چه صورت انجام می‌شود. قبل از اینکه وارد موضوع چگونگی تجزیه‌ی چربی‌ها شویم بهتر است کمی درباره‌ی محل و چگونگی ذخیره‌ی چربی‌ها در بدن صحبت کنیم. اگر از کسانی که چربی بدنی اضافی دارند بپرسیم که چربی در کجای بدنشان ذخیره شده، احتمالا قسمتی از بدنشان را با دست میگیرند و نشان می‌دهند! قطعا برخی چربی‌ها دقیقا همانجایی که دیده می‌شوند ذخیره شده‌اند اما مکان‌های دیگری هم وجود دارد که عملا قابل مشاهده نیست. چربی بدن در داخل سلول‌های به خصوصی به نام بافت چربی سفید ذخیره می‌شود. سال های قبل اعتقاد مردم بر این بود که هر کس با یک میزان مشخص سلول چربی به دنیا می‌آید و نمی‌تواند آن سلول‌های چربی را از دست بدهد. اما واقعیت اینطور نیست.

لیپولیز چیست ؟

تجزیه‌ی چربی‌های ذخیره شده در سلول‌های چربی، لیپولیز نامیده می‌شود.  هنگامی که سلول‌های چربی ویا تری‌گلیسرید شکسته می‌شوند، به گلیسرول و اسید‌های چرب تبدیل می‌شوند. این اسیدهای چرب آزاد به جریان خون منتقل می‌شوند و می‌تواند در سراسر بدن گردش کند. برای انجام لیپولیز چندین اتفاق باید در بدن بیفتد. باید لیپاز حساس به آنزیم یا HSL در بدن وجود داشته باشد. برای فعال شدن این آنزیم باید واکنش‌هایی در سطح سلولی اتفاق بیفتد. نقش انسولین در بدن چیست؟ این ماده‌ی کلیدی باید به مقدار مشخصی در بدن وجود داشته باشد تا بتواند روند کاهش وزن را پیش ببرد. پانکراس انسولین ترشح می‌کند، و انسولین، گلوکز خون را کاهش می‌دهد. پانکراس از طریق تولید انسولین ، خون را از گلوکز تمیز میکند و از انرژی گلوکز استفاده می‌کند. هنگامی که سطح گلوکز خون بیش از حد باشد، ماهیچه ها و اعضای دیگر بدن، دیگر تحت تاثیر انسولین، گلوکز را جذب نمی‌کنند و مانع از ورود گلوکز به سلولهای خود می‌شوند بنابراین گلوکز به طور مستقیم برای ذخیره شدن وارد سلول‌های چربی می‌شود. کاهش سطح گلوکز از طریق یک رژیم کم-کربوهیدرات معمولا برای کسانی است که سطح بالایی از انسولین در بدن دارند اما سلولهای بدنشان نسبت به انسولین مقاوم شده است. وقتی که دیگر بدن انرژی خود را از گلوکز خون تامین نکند اجبارا روش های دیگری را برای تامین چربی امتحان می‌کند. به همین دلیل مهم است که سطح گلوکز خون را پایین بیاوریم تا بدن برای تامین انرژی خود از سلولهای چربی استفاده کند.

تحریک لیپولیز

راهی که می‌توان از طریق آن لیپولیز را تحریک کرد، خوردن غذاهایی است که باعث سوختن چربی ها برای تامین انرژی بدن شود. در حالی که عده ای معتقدند با مصرف برخی مکمل ها می‌توان فرایند سوختن چربی‌ها را سریعتر کرد، راه‌های طبیعی هم وجود دارد که سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهد. همانطور که ذکر شد، رژیم کم-کربوهیدرات یکی از راه‌های طبیعی به حساب می‌آید. با اینکه کربوهیدراتها تنها عامل افزایش سطح گلوکز خون نیستند، به هرحال کاهش مصرف کربوهیدرات باعث کاهش سطح گلوکز خون می‌شود. شما باید کاهش مصرف کالری را ادامه دهید تا بدنتان شروع به از دست دادن وزن کند، و هنگامی که مصرف کربوهیدرات را کاهش می‌دهید بدن شروع به سوزاندن چربی‌ها می‌کند. رسیدن به مرحله‌ی کتوزیس شما شروع به کاهش مصرف کربوهیدرات می‌کنید. با شمارش مقدار کالری مصرفی ، میزان کالری مصرفی را به میزان چشمگیری کم می‌کنید. چطور میتوانید بفهمید که وارد فاز تجزیه‌ی چربی شده‌اید؟ بعد از چند هفته شروع به کاهش وزن می‌کنید. علاوه بر کاهش وزن مشخص، بدن شما شروع به کتوزیس می‌کند. در این فاز بدن به طور واقعی شروع به سوزاندن چربی‌ها می‌کند. لیپولیز فرایند کتوزیس را شروع می‌کند و سپس میزان کتون‌ها در بدن افزایش می‌یابد. کتون‌ها محصول سوختن چربی‌ها برای تولید انرژی مور نیاز ارگان‌ها در بدن هستند. این موضوع شامل تولید انرژی مورد نیازمغز برای عملکرد صحیح هم می‌شود. بدن نمیتواند به طور مستقیم از چربی ها استفاده کند بنابراین چربی‌ها را میشکند و نتیجه‌ی این کار تولید کتون است. یکی از مهمترین نشانه‌های افزایش کتون ناشی از سوخت و ساز چربی‌ها در بدن، بوی میوه‌ای تنفس فرد است.

فاکتورهای کاهش وزن

در موضوع کاهش وزن چندین فاکتور وجود دارد. کاهش تولید انسولین و کاهش سطح گلوکز در خون دو عامل تحریک لیپولیز هستند. این تحریک منجر به سوختن چربی‌ها به عنوان سوخت بدن به شکل کتون می‌شود. شما می‌توانید فرایند سوخت و ساز چربی بدنتان را با شمارش کالری و کاهش مصرف کربوهیدرات‌های ساده تحت نظر داشته باشید. کربوهیدراتهای ساده که مستقیم تبدیل به گلوکز می‌شوند بسیار مضر هستند. بنابراین می‌توانید با کاهش کربوهیدرات و افزایش مصرف پروتئین وزن خود را کم کنید. از علایم شروع فرایند کتوزیس، بوی میوه‌ای تنفس، افزایش انرژی و کاهش گرسنگی است. افزایش تشنگی و افزایش ادرار هم از نشانه‌های کتوزیس است. در صورتی که مشکل دیابت دارید قبل از کاهش میزان گلوکز و گرفتن رژیم‌ حتما با پزشک خود مشورت کنید.
لاغری سریع و لیپولیز





:: بازدید از این مطلب : 434
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 5 / 11 / 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: