نحوه دسترسی به اطلاعات کامل قبض
نوشته شده توسط : علی

به گزارش خزرآنلاین، اواخر پاییز سال گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از صرفه‌جویی ۱۴۴۰ میلیارد تومانی در صورت حذف قبوض کاغذی آب، برق، گاز و تلفن خبر داد و گفت: با این صرفه‌جویی می‌توان کارهای بزرگی به نفع مردم انجام داد و ذهن مردم را باید نسبت به هدر رفت این منابع حساس کرد.

آمارها حاکی از آن بود که ۳۵ میلیون کنتور برق، حدوداً همین تعداد کنتور آب و ۲۰ میلیون کنتور گاز در ایران وجود دارد و برآوردها نشان می‌داد ۱۴۴۰ میلیارد تومان برای قبوض خدماتی هزینه می‌شود. این در حالی بود که به گفته آذری جهرمی، ظرفیت کامل برای صدور تمام این قبوض به صورت الکترونیکی فراهم است.

بر اساس طرح حذف قبوض کاغذی برق، به جای این قبوض اطلاعات مربوط به مصرف و صورت‌حساب برق مصرفی مشترکین به صورت الکترونیکی در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. این طرح از قطع سالانه ۱۲ هزار درخت جلوگیری خواهد کرد و تنها از محل چاپ این قبوض حدود ۳۰۰ میلیارد تومان در سال صرفه‌جویی مالی صورت خواهد گرفت.

بر این اساس موعدی که وزارت نیرو برای حذف قبوض کاغذی تعیین کرده بود، فرا رسید و قرار شد که از اول مهرماه امسال این قبوض فقط برای مشترکان دارای شرایط خاص صادر شود که البته با ارسال نخستین پیامک‌ها بازار شایعات در این حوزه داغ شد.

شایعات چه بودند؟

بر این اساس شایعاتی مطرح شده مبنی بر این‌که مبلغ برق مشترکان ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده و اگر مشترک قبض خود را مشاهده کند، متوجه خواهد شد که نرخ پله‌های مصرف ۳۰ روزه و تخفیف کم باری حذف شده و درعوض عوارض برق و مالیات دو برابر شده است.

تغییری در نحوه محاسبه نرخ برق رخ نداده است

در این باره مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق با تاکید بر این‌که هیچ تغییری در نحوه محاسبه قبض برق اتفاق نیفتاده است، گفت: قبض برق بر اساس ابلاغیه‌ای که اردیبهشت ماه از سمت هیات وزیران و وزارت نیرو انجام شد، محاسبه می‌شود.

وی با اشاره به شایعاتی که در مورد تغییر محاسبه بهای برق صورت گرفته است، گفت: همه این شایعات کذب است و دستگاه‌های نظارتی بر نحوه صدور قبض نظارت‌های لازم را دارند و چیزی خلاف قانون اتفاق نیفتاده است.

نحوه دسترسی به اطلاعات کامل قبض

سخنگوی صنعت برق با بیان این‌که فقط نحوه صدور قبض از کاغذی به الکترونیکی تغییر کرده است، گفت: جزئیات قبض برای همه مشترکان فراهم است و مشترکان می‌توانند از طریق سامانه‌های شرکت‌های توزیع برق شهرستان مربوطه به اطلاعات قبض خود دست پیدا کنند.

رجبی مشهدی ادامه داد: همچنین افرادی که تلفن همراه هوشمند دارند می‌توانند از طریق اپلیکیشن‌های پرداخت قبوض به اطلاعات قبض خود دسترسی داشته باشند.

پاسخ به شایعات

وی با بیان این‌که گفته می‌شود تخفیف کم باری حذف شده است، تاکید کرد: این موضوع صحت ندارد و این تخفیف به قوت خود باقی است. همچنین عوارض قبض ۱۰ درصد بوده و همین مقدار نیز لحاظ می‌شود و بیش‌تر از این نیست. مالیات نیز ۹ درصد محاسبه می‌شود؛ بنابراین هیچ تغییری در نحوه محاسبه قبض رخ نداده است.

به گفته سخنگوی صنعت برق مشترکان می‌توانند اطلاعات قبض خود را با دوره‌های قبل مقایسه کنند و متوجه شوند که تغییری رخ نداده است.

رجبی مشهدی با اشاره به مصوبه هیات وزیران در مورد نحوه محاسبه قیمت برق گفت: طبق این مصوبه قیمت برق هفت درصد در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ برای همه مشترکان افزایش داشته است. هم‌چنین مشترکانی که بیش از الگوی مصرف، مصرف کنند، بهای برق آنها ۱۶ درصد علاوه بر هفت درصد مذکور افزایش خواهد داشت. به عبارتی دیگر، قیمت برق پرمصرف‌ها افزایشی ۲۳ درصدی یافته است.

وی با بیان این‌که ۸۴ درصد مشترکان زیر الگوی مصرف قرار دارند، گفت: تنها ۱۶ درصد مشترکان بیش از الگوی مصرف، برق مصرف می کنند.

سخنگوی صنعت برق گفت: بر اساس مصوبه هیات وزیران مشترکانی که هم زیر الگوی مصرف، مصرف داشته باشند و هم نسبت به سال گذشته کمتر مصرف کنند مشمول پاداش مدیریت مصرف می‌شوند و تخفیف در قبض آن‌ها لحاظ می‌شود.

منبع : https://www.khazaronline.com/News-222625.html





:: بازدید از این مطلب : 278
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : 2 / 4 / 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: